خلیج بلبرینگ

02133000105-6 | 02177619004-5

با دوران و چرخش بلبرینگ ، سطوح واقع بر کنس داخلی و خارجی بلبرینگ که با ساچمه های بلبرینگ در تماس بوده و تحت تاثیر تنش های تماسی تکرار شونده ناشی از بار وارد بر بلبرینگ قرار گرفته به تدریج دچار خستگی شده و شروع به پوسته شدن (Flaking of bearing) می کنند. خستگی ایجاد شده در بلبرینگ به شکل ، ساختار ، ابعاد بلبرینگ ، آلیاژ و روش تولید بکار رفته در تولید بلبرینگ و … بستگی داشته، لذا زمان رخ دادن این پدیده در بلبرینگ های مختلف که در واقع همان عمر بلبرینگ هست ، متفاوت می باشد و جهت محاسبه عمر مفید بلبرینگ و یا تعداد دورانی که بلبرینگ می زند تا آثار خستگی در آن پدیدار شود می بایست به صورت آماری مورد توجه قرار گیرد.

کاهش عمر بلبرینگ با چرخش آن

 

نرخ عمر مبنا بلبرینگ

هنگامی که

گروهی از بلبرینگ های یکسان

تحت شرایطی کاملاً یکسان

دوران می نمایند، به تعداد دورانی که

در ده درصد بلبرینگ ها

آثار خستگی

نمایان شود و در نود درصد باقیمانده هنوز این آثار پدیدار نشده است،

  • نرخ عمر مبنا بلبرینگ (basic rating life)

اطلاق می شود و با توجه به عملکرد بلبرینگ در سرعت دورانی ثابت بر حسب واحد زمان قابل محاسبه خواهد بود.

 

پیدایش علایم خستگی بلبرینگ به معنای از کار افتادگی کامل آن نیست

لازم به ذکر است، پیدایش علایم خستگی بلبرینگ به معنای از کار افتادگی کامل آن نیست، بلکه فرآیند پیدایش ترکهای زیر سطحی تا رسیدن آنها به روی سطح و گسترش آنها تا گیرپاژ بلبرینگ ، طولانی است. در شرایط کار واقعی عوامل دیگری نظیر سایش ، خزش ، خوردگی و…  سبب کوتاه شدن عمر بلبرینگ شده که در محاسبات عمر مبنا بلبرینگ لحاظ نشده است ولی با روشهای صحیح نصب بلبرینگ و روانکاری مناسب آن می توان تاثیر آنها را حداقل نمود.

 

تحقیقات پیشرفته و تجربیات عملی نشان داده که اگر بلبرینگ تحت شرایط معینی کار کند (مثلاً اگر بار سبک باشد)، می تواند طول عمری به مراتب بیشتر از آنچه از فرمول های محاسبه عمر بلبرینگ به دست می آید داشته باشند. اصولاً تعریف خاصی برای نهایت عمر بلبرینگ وجود نداشته و این امر به نوع مصرف بستگی زیادی دارد. در کارهای دقیق با اولین آثار سایش و خستگی بلبرینگ ، می بایست بلافاصله تعویض گردد و در موارد نه چندان حساس می توان تا زمان خرد شدن از آن بهره گرفت. علت نام گذاری طول عمر مبنا بلبرینگ نیز به همین دلیل است.

 

عمر بلبرینگ

 

 

اسکرول به بالا
Khalijbearing-mascot-popup

نیاز به راهنمایی دارید؟

نیاز به راهنمایی دارید؟

Call Now Buttonاستعلام قیمت و مشاوره خرید