خلیج بلبرینگ

02133000105-6 | 02177619004-5

پسوندها و پیشوندها در شماره فنی بلبرینگ

در صنعت بلبرینگ علاوه بر اعداد و ارقام موجود در شماره فنی بلبرینگ معمولاً پیشوندها و پسوندهای بلبرینگ ذکر می‌شوند. این پیشوند و پسوندها مکمل شماره فنی بلبرینگ بوده و بلبرینگ موردنظر را برای کاربر یا مصرف‌کننده تداعی می‌کنند.

در واقع پیشوند و پسوندهای شماره فنی بلبرینگ حاصل پیشرفت تکنولوژی در زمینه ساخت و ابداع انواع بلبرینگ است. هرچه می‌گذرد، شرکت‌های تولیدکننده بلبرینگ در تولیدات خود، تغییراتی جهت بهینه‌سازی و نوآوری ایجاد می‌کنند. با تنوع و گستردگی بیشتر محصولات می‌توان حدس زد که پیشوندها و پسوندهای بلبرینگ به‌مرور بیشتر نیز خواهند شد.

ما در این مطلب سعی کردیم کامل ترین راهنمای معانی پیشوند و پسوندهای بلبرینگ را  یکجا برای شما جمع‌آوری کنیم. به این امید که این صفحه به‌عنوان مرجعی در این زمینه، به مصرف‌کنندگان و صنعتگران عزیز خدمت رسانی کند.

هر بلبرینگ دارای یک شماره فنی است. که به شماره فنی بلبرینگ معروف است. این سیستم استاندارد شماره‌ گذاری که تقریبا برای همه بلبرینگ ها بکار می رود بصورت ذیل است

جدول شماره فنی بلبرینگ

در چند حالت خاص، شماره فنی بلبرینگ بر خلاف معمول مطابق فرمول همیشگی تعیین نمی شود. لذت از آن به عنوان استثناهای شماره فنی بلبرینگ یاد می شود.

۱.عددی که مربوط به نوع بلبرینگ و  یا عدد اول در سری ابعاد بلبرینگ حذف می‌‌‌ شود. و این اعداد در شکل در داخل پرانتز نشان داده شده‌ اند.

۲.برای بلبرینگ هایی که قطر داخلی آنها کم‌تر از ۱۰mm و یا بزرگ‌ تر یا مساوی ۵۰۰mm باشد ، قطر داخلی آنها بر حسب میلی‌متر به صورت جداگانه آورده می‌شود .

به این صورت که از دیگر شماره‌ های فنی بلبرینگ با یک خط کسری «/ » جدا  نوشته می‌شود.برای مثال ۶۱۸/۸  که قطر داخلی ( d=8mm ) یا ۵۱۱/۵۳۰ ( d=530mm ).

همچنین این موضوع برای دیگر بلبرینگ های استاندارد ۱۵:۱۹۹۸ ISO که قطر داخلی آنها ۲۲ ، ۲۸ یا ۳۲ میلی‌متر است نیز صحیح است.برای مثال ۶۲/۲۲ (d=22mm )

۳.بلبرینگ هایی که دارای قطر داخلی ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۵ ، ۱۷ ( میلی متر ) باشند دو رقم آخر آنها در شماره فنی بلبرینگ به ایم صورت نشان داده می‌شوند.

۰۰=۱۰mm

۰۱=۱۲mm

۰۲=۱۵mm

۰۳=۱۷mm

در بعضی بلبرینگ های کوچک که قطرداخلی آنها کم‌تر از ۱۰mm  باشد ، نظیر بلبرینگ های شیار عمیق و خود تنظیم ،قطر داخلی بلبرینگ بر حسب میلی‌متر در انتهای شماره فنی بلبرینگ بدون جداشدن با خط کسری « / » از بقیه شماره‌ ها آورده می شود.

 برای مثال ۶۲۹ (d=9mm )

برای بلبرینگی که قطر داخلی آن متفاوت از استاندارد شماره فنی ها باشد ، به صورت کد نشده بر حسب میلی‌متر همراه با سه رقم اعشار ، در شماره فنی آن بلبرینگ بعد از خط کسری « / » آورده می‌شود. مانند : d=15.875mm )   ۶۲۰۲/۱۵٫۸۷۵ )

پیشوند شماره فنی بلبرینگ قبل از شماره فنی بلبرینگ درج می شود. پیشوندها مشخص کننده اجزای بلبرینگ هستند. در جدول زیر مهمترین پیشوندهای بلبرینگ را ذکر کرده ایم.

پسوندهای شماره فنی بلبرینگ، بعد از شماره فنی و برای نشان دادن تفاوت این طرح بلبرینگ نسبت به طرح اصلی بکار می روند.

مثال پسوند حرف انگلیسی A

A : 3220 بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه بدون شیار جازدن ساچمه

A : 4210 بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه بدون شیار جازدن ساچمه

مثال پسوند حرف انگلیسی B

B : 7224 بلبرینگ تماس زاویه‌ ای یک ردیفه با زاویه تماس چهل درجه

B : 32210 رولبرینگ مخروطی با زاویه تماس بزرگ یا تند

مثال پسوند حرف انگلیسی C

C : 21306 رولبرینگ کروی با کنس داخلی بدون لبه ، رول های متقارن، رینگ راهنمای شناور و قفسه نوع پنجره‌ ای از جنس فولاد پرسکاری شده

مثال پسوند حرف انگلیسی D

حروف بعد از DB تعیین کننده مقدار لقی یا پیش‌ بار در بلبرینگ های جفت شده قبل از نصب می‌باشند :

برای رولبرینگ های مخروطی جفت شده طراحی و چیدمان رینگ های میانی بین کنس های داخلی یا خارجی با دو رقم که بین DB و حروف بالا قرار می‌گیرد تعیین می‌شود

مثال پسوند حرف انگلیسی E

BE : ۷۲۱۲ بلبرینگ تماس زاویه‌ ای یک ردیفه با زاویه تماس و طرح داخلی بهینه شده

EC رولبرینگ استوانه‌ ای یک ردیفه با طرح داخلی بهینه شده و تماس بین انتهای رول ها و لبه اصلاح شده است.

مثال پسوند حرف انگلیسی G

..G  بلبرینگ پر شده با گریس ، حروف بعدی مشخص کننده محدوده دمای کارکرد گریس  بلبرینگ و حرف سوم مشخص کننده نوع گریس است.

یک رقم بعد از سه حرف کد گریس ، نشان دهنده تفاوت گریس با مقدار استاندارد می‌باشد. ارقام ۱ ، ۲ و ۳ مقدار کمتر از استاندارد و ارقام ۴ تا ۹ مقدار بیشتر از استاندارد را نشان می‌دهد.

مثلا :
GEA : گریس EP پرشده با مقدار استاندارد و GLB2 : گریس برای دما پایین %۱۵ تا %۲۵ بلبرینگ پر شده است

مثال پسوند حرف انگلیسی H

برای HA: جزئیات بیشتر بعد از HA عددی به معنی زیر آورده می‌شود :

برای HT: مقدار گریس متفاوت از مقدار استاندارد با یک حرف یا ترکیب حرف و عدد بعد از HT xx مشخص می‌‌شوند:

مانند : HTB ، HT22 یا HT24B

مثال پسوند حرف انگلیسی U

در سری‌های مختلفی از بلبرینگ‌ها حروفی قبل از شمارهٔ فنی می‌آید که نشان دهندهٔ طرح کلی و سری بلبرینگ است.  در جدول زیر تعدادی از این حروف و معانی آنها را گرد آوری کرده‌ایم.

فروش انواع بلبرینگ اصل از برندهای معتبر

+ به همراه مشاوره خرید تخصصی رایگان

با ما تماس بگیرید ۳۳۰۰۰۱۰۶(۰۲۱)

اسکرول به بالا
Khalijbearing-mascot-popup

نیاز به راهنمایی دارید؟

نیاز به راهنمایی دارید؟

Call Now Buttonاستعلام قیمت و مشاوره خرید